آبکاری و پرداخت طلا

جواهری صم
آبکاری و پرداخت طلا

آبکاری و پرداخت طلا

خدمات آبکاری و پرداخت طلا و جواهر شامل چه مواردی می‌شوند؟

آبکاری و پرداخت طلا و جواهر از مراحل نهایی در پروسه ساخت زیورآلات هستند. از طرفی این فرآیندها به‌عنوان مهم‌ترین تکنیک‌های مورداستفاده برای تعمیر طلا و جواهر بکار گرفته می‌شوند. پرداخت و بخصوص آبکاری نیاز به تخصص، تجربه و تجهیزات مدرنی دارند. در غیر این صورت نتیجه کار مطلوب نخواهد بود.

مجموعه طلاسازی و جواهرسازی صم ازجمله مراکز معتبری است که این خدمات را در بالاترین کیفیت ممکن ارائه می‌دهد. در ادامه قصد داریم در مورد خدمات آبکاری و پرداخت طلا و جواهر در این مجموعه توضیحاتی را ارائه دهیم و به چگونگی انجام این فرآیندها بپردازیم.

آبکاری طلا و جواهر

آبکاری و پرداخت طلا و جواهر می‌تواند دلایل متنوعی داشته باشد. در این بخش به‌طور اختصاصی به بررسی آبکاری و مراحل آن خواهیم پرداخت. آبکاری طلا پروسه‌ای است که به‌موجب آن لایه‌ای با ضخامت کم بر روی قطعه‌ای دیگر که اغلب جنس متفاوتی دارد صورت می‌گیرد.

موضوعی که در مورد طلای 24 عیار یا خالص وجود دارد، نرمی بیش‌ازحد آن است. معمولاً برای چکش‌خواری و بهبود خاصیت شکل‌پذیری، آن را با سایر فلزات گران‌بها آلیاژ می‌کنند. در این حالت است که آبکاری به‌منظور براق شدن و زیبایی بیشتر انجام می‌شود.

آبکاری برای تغییر رنگ هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است، گاهی این تغییر رنگ، تحت عنوان تعمیرات و گاهی نیز بنا به درخواست مشتری برای ایجاد تنوع در قطعه موردنظر انجام می‌شود.

در نظر داشته باشید ضرورت انجام آبکاری صرفاً به نونوار کردن جواهرات محدود نمی‌شود. با انجام آبکاری طلا مقاومت به خوردگی که در مورد فلزات بسیار اهمیت دارد، نیز افزایش پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال در نظر بگیرد اعمال روکش طلا بر روی فلز نقره از اکسید شدن آن جلوگیری می‌کند.

درصورتی‌که آبکاری و پرداخت طلا و جواهر با هدف تغییر رنگ انجام شود، طلای 24 عیار برای این منظور استفاده می‌شود. البته اگر هدف ساخت جواهر با رنگ سفید باشد، رادیوم، فلزی است که بکار می‌رود.

مراحل انجام آبکاری طلا

معمولاً آبکاری با روش الکترولیز انجام می‌شود که انواع مختلفی دارد. برای آگاهی بیشتر از آبکاری و پرداخت طلا و جواهر بهتر است توضیحی در مورد مراحل انجام این فرآیندها داده شود. در طی آبکاری کارهای ذیل به ترتیب انجام می‌شوند.

  • آماده‌سازی: تمیزکاری طلا و جواهر اولین قدم در این بخش است. این کار معمولاً با دینام انجام می‌شود که از فرچه‌های مویی مناسب استفاده می‌کنند.
  • شستشو: این مرحله که به آن صفرشویی طلا و جواهر نیز گویند با استفاده از آب گرم و شوینده انجام می‌شود تا چربی‌ها به‌طور کامل از بین بروند. در ادامه هم از محلول‌هایی مانند سیانور پتاسیم و سدیم استفاده می‌شود.
  • لیز گیری و خشک‌کردن: در طی این مرحله فلز پایه درون محلولی از آب مقطر یا اسیدسولفوریک قرار می‌گیرد و بعد هم با آب شهری شسته می‌شود. برای خشک‌ کردن و گرفتن رطوبت هم از خاک‌اره استفاده می‌شود.
  • وان آبکاری: بعد از انجام تمامی مراحل قبلی، آیتم موردنظر به وان آبکاری منتقل می‌شود که حاوی الکترولیت مناسب بوده و الکترولیز برای اعمال پوشش انجام می‌شود.پ

آنچه در این بخش در توصیف فرآیند آبکاری مطرح شد شمایی کلی از خدمات ارائه‌شده توسط کارگاه طلاسازی و جواهرسازی صم بود.

پرداخت ‌کاری طلا و جواهر

آبکاری و پرداخت طلا

آبکاری و پرداخت طلا و جواهر را می‌توان مجموعه کارهایی دانست که مکمل یکدیگر هستند. در مورد آبکاری توضیحات لازم داده شد؛ اما منظور از پرداخت‌ کاری چیست؟ پرداخت‌ کاری یک سری اعمال را شامل می‌شود که جلا و درخشندگی جواهرات را بازیابی می‌کنند. از طرفی این پرداخت خود یکی از مراحل ساخت جواهر است. اما در هر دو حالت نتیجه نهایی یکسان است.

شایان‌ذکر است که پرداخت‌ کاری توسط برس‌های نرمی انجام می‌شوند که بر روی دستگاهی مانند فریز انگشتی قرار می‌گیرند. علاوه بر این جلا دهنده‌هایی هم هستند که در حین کار مورداستفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید در برخی موارد توسط پرداخت ‌کاری رنگ قطعه را نیز تغییر می‌دهند.

نکته مهمی که برای این مورد وجود دارد مهارت و تجربه است. تکنیسین باید توانایی لازم را در استفاده از ابزارها داشته باشد تا با کمترین کار ممکن به هدف نهایی دست یابد.

مجموعه طلاسازی و جواهرسازی صم باسابقه‌ای طولانی همواره در خدمت شما کاربران عزیز بوده است. این کارگاه هم درزمینه‌ی ساخت و هم تعمیر طلا و جواهر فعالیت داشته و همواره محصولات و خدمات خود را در سطح بالایی از کیفیت ارائه می‌کند. گفتنی است تمامی مراحلی که در این نوشتار به آن پرداخت شد، در مجموعه صم توسط کادری از متخصصین انجام می‌شود.

کارگاه تولید طلا و جواهر صم با سالها سابقه در امر تولید انواع گوی تراش و ساده، زنجیر فلامینگو، زنجیرکارتیه و انواع قفل و پروفیل طلا، النگو مفتولی، گوشواره، دستبند و انواع مصنوعات طلا دارای مجوز از اتحادیه به شماره  T2095 در خدمت همکاران گرامی فعال در صنعت طلا و جواهر کشور میباشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟