آبکاری و پرداخت طلا و جواهر و نکاتی مهمی که باید در مورد آن بدانید

جواهری صم
آبکاری و پرداخت طلا و جواهر

عنوان مطالب

آبکاری و پرداخت طلا و جواهر

آبکاری و پرداخت طلا و جواهر و نکاتی مهمی که باید در مورد آن بدانید

آبکاری و پرداخت طلا و جواهر، دو پروسه بسیار رایج هستند که هرکدام مراحل و البته دلایل خاص خود را دارند. در صنعت طلا و جواهرسازی با اهداف مختلفی نسبت به انجام آبکاری اقدام می‌شود. در برخی موارد صرفاً برای تغییر رنگ قطعه و در بعضی‌اوقات به‌منظور تعمیر این کار انجام می‌گیرد.

پرداخت نیز مجموعه کارهایی را شامل می‌شود که قطعه طلای موردنظر را به مرحله استفاده می‌رساند. درواقع منظور از پرداخت یک قطعه، ایجاد سطحی صاف و صیقلی بر روی آن است. این مورد معمولاً به‌عنوان آخرین مرحله ساخت جواهر شناخته می‌شود اما بعضاً برای تعمیر جواهراتی که دچار خط و خش شده‌اند هم کاربرد دارد.

به‌طورکلی آبکاری و پرداخت طلا و جواهر دارای جزئیات فراوانی هستند. در این مقاله قصد داریم تا مهم‌ترین نکاتی که در این بحث وجود دارد را پوشش دهیم.

کلیتی در مورد آبکاری و پرداخت

هدف از نگارش این نوشتار بررسی آبکاری و پرداخت طلا و جواهر است؛ اما قبل از آن بهتر است که به شناخت اولیه از مفهوم این دو فرآیند برسید. آیا می‌توانید به این سؤال که «آبکاری چیست؟» پاسخ دهید؟

آبکاری پروسه‌ای است که توسط جریان‌های الکتریکی اعمال‌شده توسط کاربر صورت می‌گیرد. این جریان الکتریکی صرف تولید یون‌های مثبت فلز روکش می‌شود. در حقیقت لایه‌ای از فلز روکش بر روی قطعه موردنظر به وجود می‌آید. به‌موجب آبکاری خواص متعددی در قطعه ایجاد می‌شود که می‌توان به افزایش مقاومت در برابر سایش، خوردگی، زنگ زدن و خط و خش اشاره کرد. از طرفی با این کار بهبود چشم‌گیری در ظاهر قطعه از لحاظ شفافیت، درخشندگی و کلاً زیبایی ایجاد می‌شود.

لازم به ذکر است که پرداخت نیز عملیاتی هم سو با آنچه در بالا ذکر شد است. پرداخت در راستای هرچه زیباتر شدن جواهرات صورت می‌گیرد و مرحله‌ای است که مهارت در استفاده از ابزار و تجربه، تفاوت‌ها را رقم می‌زند. برای این مورد در ادامه توضیحات تخصصی‌تری بیان خواهد شد.

آبکاری و پرداخت طلا و جواهر

بررسی دقیق آبکاری و پرداخت طلا و جواهر

در این عنوان آبکاری و پرداخت طلا و جواهر به‌صورت جزئی‌تر موردبررسی قرار خواهد گرفت. حال که اطلاعاتی کلی از آبکاری و پرداخت پیدا کردید درک انجام این فعالیت‌ها برای جواهرسازی برای شما چالش‌برانگیز نخواهد بود.

آبکاری طلا و نکات مهم آن

در آبکاری طلا و جواهر، هدف ایجاد لایه‌ای از طلا بر روی قطعات دیگر که بعضاً جنسی متفاوت دارند، است. به‌طورکلی امکان آبکاری طلا بر روی اکثر فلزات وجود دارد. در نظر بگیرد که پوشش دهی طلا تنها درزمینه‌ی طلا و جواهر کاربرد ندارد. در صنایع مختلفی مانند ساخت قطعات و برد‌های الکترونیکی هم از آن بسیار استفاده می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد لایه نشانی طلا می‌تواند اهداف مختلفی را دنبال کند. در حوزه‌ی ساخت طلا نمی‌توان از طلای 24 عیار استفاده کرد. دلیل آن‌ هم نرمی بیش‌ازحد آن به‌عنوان یک فلز است. برای رفع این مشکل، آیتم‌های مدنظر را با طلای 18 عیار می‌سازند؛ اما در ادامه برای بهبود کیفیت ظاهری کار آبکاری طلای 24 عیار بر روی آن صورت می‌گیرد.

برای تکمیل نکات مربوط به آبکاری و پرداخت طلا و جواهر و لایه نشانی لازم است با روش‌های انجام این کار نیز آشنا شوید. روش‌های گوناگونی برای این منظور وجود دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها آبکاری سیانیدی، طلا آلیاژی، طلا اسیدی و نهایتاً طلا سولفیتی است. گفتنی است که وجه اشتراک تمامی این متد‌ها، مرحله تمیزکاری طلا و جواهر و صفر شویی است.

مرحله تمیزکاری خود شاخه‌های بسیاری دارد اما اغلب در این مرحله از پرداخت کمک گرفته می‌شود تا سطح قطعه برای آبکاری آماده شود. این نشان از ارتباط تنگاتنگ بین آبکاری و پرداخت طلا و جواهر است. منظور از صفر شویی طلا و جواهر نیز شستشوی قطعه موردنظر به‌منظور چربی‌زدایی و رفع سایر آلودگی‌های احتمالی است.

یک دستگاه آبکاری طلا با توجه به آنچه بیان شد، یک سلول الکتروشیمیایی است که اجزای مختلفی مانند آند، کاتد، الکترولیت، منبع تغذیه و محفظه سل دارد. اگرچه روش‌های متعددی برای این کار وجود دارد و دستگاه‌های مختلفی امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما آنچه ذکرشده در تمامی این تجهیزات مشترک است.

آبکاری و پرداخت طلا و جواهر

ارزیابی پروسه پرداخت طلا و جواهر

در ادامه بررسی آبکاری و پرداخت طلا و جواهر نوبت به ارزیابی پرداخت‌کاری رسید. می‌توان تمامی اقدامات دستی و ماشینی که بر روی یک قطعه طلا به‌منظور بهبود ویژگی‌های ظاهری صورت می‌گیرد را تعریفی از پرداخت دانست.

از بین آبکاری و پرداخت طلا و جواهر، پرداخت‌کاری ازجمله مراحل غیرقابل‌چشم‌پوشی در پروسه تولید و تعمیر جواهرات است. برای این منظور ابزارهای مختلف دستی و غیر دستی وجود دارد. مهم‌ترین ماشین‌هایی که برای این کارها مورداستفاده قرار می‌گیرند دینام‌های یک‌طرفه یا دوطرفه هستند. البته فرچه‌های مخصوص با توجه به نوع طلا و سایر جزئیات نیز بکار گرفته می‌شوند. بعضی‌اوقات نیز از موادی که ماهیت شیمیایی دارند به‌عنوان جلادهنده استفاده می‌شود.

تجهیز دیگری که در فرآیند آبکاری و پرداخت طلا و جواهر بکار گرفته می‌شود، دستگاه بخارشوی است. معمولاً بعد از آبکاری بخصوص آبکاری رودیوم و بعدازاین که پرداخت‌کاری بر روی کار انجام گرفت، ماشین بخارشوی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بخارشویی قطعه باعث از بین رفتن اکسیدهای فلزی تشکیل‌شده بر روی آن می‌شود که افزایش جلای کار را به دنبال دارد. تمامی این کارها به‌صورت خودکار انجام می‌گیرد و فقط کافی است قطعه موردنظر درون دستگاه قرار گیرد.

آبکاری و پرداخت طلا و جواهر

شرایط تأثیرگذار بر آبکاری و پرداخت طلا و جواهر

چه عواملی می‌توانند بر کیفیت آبکاری و پرداخت طلا و جواهر تأثیرگذار باشد؟ این سؤال از جهات مختلفی می‌تواند اهمیت داشته باشد. به هر دلیلی اعم از تعمیر و یا تغییر که نیاز به آبکاری یا پرداخت باشد شرایطی وجود دارد که می‌تواند بر کیفیت و کاهش هزینه‌ها تأثیرگذار باشد.

مطمئناً وقتی برای آبکاری طلای خود به یک کارگاه طلا سازی مراجعه می‌کنید توقع دارید ماندگاری روکش برای شما دغدغه‌ای ایجاد نکند. بهتر است بدانید برای دست‌یابی به این مهم چه نکاتی وجود دارد. عامل اول ضخامت روکش طلا است. هر چه قدر ضخامت روکش بیشتر باشد بدیهی است که کیفیت و ماندگاری آن بیشتر تضمین می‌شود. ناگفته نماند ضخامت یک میزان بهینه دارد که بیشتر از آن مقدار ممکن است دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد.

استفاده از عیار مناسب و متناسب با هدف آبکاری، می‌تواند عامل مؤثر دیگری باشد. بهتر است که تمامی موارد را با وضوح کامل به تکنسین مربوطه توضیح دهید تا با در نظر گرفتن همه جوانب، بهترین شرایط را برای لایه نشانی انتخاب کند. زمان لایه نشانی، میزان جریان اعمالی و الکترولیت همه می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در پروسه آبکاری داشته باشند.

در مورد پرداخت اما شرایط کمی متفاوت است. احتمالاً تا اینجای مقاله متوجه ارتباط آبکاری و پرداخت طلا و جواهر شده‌اید. نیاز به پرداخت یا عدم نیاز به آن به‌شدت به کیفیت آبکاری بستگی دارد؛ اما اگر قطعه موردنظر به هر دلیلی نیاز به پرداخت‌کاری داشته باشد، مهارت تکنسین بیشترین تأثیر را در کیفیت کار خواهد داشت. ازاین‌رو در انتخاب کارگاه مناسب برای انجام آبکاری و پرداخت طلا و جواهر، دقت کافی را به خرج دهید.

سخن پایانی

آبکاری و پرداخت طلا و جواهر ازجمله کارهایی هستند که در صنعت ساخت و تعمیر زیورآلات بسیار موردتوجه می‌باشند.

در نظر داشته باشید آبکاری و پرداخت طلا و جواهر تخصص و مهارت‌های بسیاری را نیاز دارند. به‌این‌ترتیب در صورت نیاز باید به مراکزی معتبر و شناخته‌شده مراجعه نمایید. مجموعه طلاسازی و جواهرسازی صم یکی از خوش‌نام‌ترین مجموعه‌هایی است که می‌توانید برای انجام سفارش‌های خود به آن مراجعه نمایید.

علاوه بر آبکاری و پرداخت طلا و جواهر تمامی خدماتی که در حوزه‌ی ساخت و تعمیر مطرح است، توسط این مرکز قابل‌ارائه می‌باشند. کارگاه طلاسازی و جواهرسازی صم به‌واسطه بهره‌وری از تجهیزات به‌روز و کادری متخصص، خدمات خود را در بالاترین سطح از کیفیت ارائه می‌دهد.

کارگاه تولید طلا و جواهر صم با سالها سابقه در امر تولید انواع گوی تراش و ساده، زنجیر فلامینگو، زنجیرکارتیه و انواع قفل و پروفیل طلا، النگو مفتولی، گوشواره، دستبند و انواع مصنوعات طلا دارای مجوز از اتحادیه به شماره  T2095 در خدمت همکاران گرامی فعال در صنعت طلا و جواهر کشور میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟