مخراج کاری طلا و جواهر و انواع پایه‌هایی که برای آن کاربرد دارند

جواهری صم
مخراج کاری طلا و جواهر

عنوان مطالب

مخراج کاری طلا

مخراج کاری طلا و جواهر و انواع پایه هایی که برای آن کاربرد دارند

مخراج کاری طلا و جواهر، یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت جواهر است. در بررسی برترین ساخته‌های دست بشر نمی‌توان به‌راحتی از کنار زیورآلات گذشت. اقلامی که حاصل ترکیب ماهرانه سنگ‌ها و فلزات گران‌بها هستند؛ اما این اتصال و پیوستگی چگونه حاصل می‌شود؟

برای پاسخ به این سؤال باید به سراغ عملیات مخراج کاری طلا و جواهر برویم که تخصص مهمی در تولید زیورآلات است. به‌طورکلی فرآیند ساخت طلا با انتخاب جواهر شروع می‌شود و مخراج کاری مرحله پایانی این پروسه است. برای آشنایی با مخراج کاری و برای دست‌یابی به سطح قابل قبولی از آگاهی نیاز به مقالات متعددی است؛ اما در این مقاله ضروری‌ترین نکات پوشش داده شده است.

منظور از مخراج کاری طلا و جواهر چیست؟

مخراج کاری طلا و جواهر بخشی از پروسه تولید است که در طی آن اتصال سنگ‌های قیمتی بر روی فلزات گران‌بها انجام می‌شود. پیشنهاد می‌دهیم این کلیت را تا انتهای این مطلب در ذهن نگاه دارید.

شاید تصور کنید پروسه اتصال سنگ‌ها یک فرآیند مرسوم است که توسط چسب یا مواد مشابه‌ صورت می‌گیرد؛ اما کار به همین راحتی نیست. این نحوه اتصال نیاز به یک مهارت تخصصی به نام مخراج کاری طلا و جواهر دارد. جهت قرار گرفتن سنگ‌ بر روی فلزات ابتدا پایه‌ای کاملاً هنرمندانه طراحی و تعبیه می‌شود و سپس سنگ موردنظر بر روی آن قرار می‌گیرد.

با این توضیحات می‌توان مخراج کاری را این‌گونه تعریف کرد:

«قرار گرفتن سنگ‌ بر روی پایه‌های از پیش طراحی‌شده را مخراج کاری نامند»

لازم به ذکر است که به مخراج کاری گاهی مرصع ‌کاری نیز گفته می‌شود. برای آماده‌سازی، پایه قطعه موردنظر با مهارت و دقت خاصی تراش می‌خورد و سپس کار سوار کردن سنگ‌ بر روی آن شروع می‌شود. مخراج کاری طلا و جواهر روش‌های متنوعی دارد که بنا بر شرایط و نوع جواهر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب روش مخراج کاری، اندازه سنگی است که بر روی جواهر قرار می‌گیرد. در حقیقت اگر سنگ موردنظر کوچک باشد از روش‌های قلم خور، چنگی، ریلی و کاسه‌ای برای مرصع ‌کاری بهره برده می‌شود؛ اما اگر اندازه سنگ بزرگ باشد روش‌های مخراج کاری به سه مورد صورت دیواره‌ای، چنگی و نبشی محدود می‌شود.

مخراج کاری طلا و جواهر

معرفی 5 پایه پرکاربرد برای مخراج کاری طلا و جواهر

در طی مخراج کاری طلا و جواهر آنچه باعث زیبایی نهایی کار می‌شود نحوه سوار کردن سنگ جواهر و اتم است. از پارامترهای تأثیرگذار در این پروسه، تنوع موجود برای پایه‌ها است. برخی از مهم‌ترین پایه‌ها که در ساخت جواهر مورداستفاده قرار می‌گیرند به‌قرار زیر هستند:

  • پایه چنگه‌ای (prong)
  • پایه دیواره‌ای یا حفره‌ای (Bezel)
  • پایه کانالی (Channel)
  • پایه سنگ فرشی (Pave)
  • پایه بالرین (Ballerina)

برای آشنایی بیشتر، توضیح مختصری در مورد هر یک از موارد فوق خواهیم داد.

1. پایه چنگه‌ای یا Prong

در یک بیان کلی وظیفه پایه، نگهداری از نگین در ایمن‌ترین حالت ممکن است؛ اما وقتی برای مخراج کاری طلا و جواهر از یک تک‌نگین استفاده می‌شود، بهترین انتخاب در این حالت، پایه چنگه‌ای است. درواقع برای این وضعیت، نگین، آیتم اصلی است و خود فلز در اولویت بعدی قرار دارد. برای این مدل، دو نوع V شکل و اشتراکی مطرح بوده و مرصع‌ کاری با این پایه‌ها نسبت به سایر موارد سهولت بیشتری دارد.

2. پایه دیواره‌ای یا حفره‌ای (Bezel)

این پایه‌ها بیشتر برای زیورآلاتی که به‌صورت فانتزی طراحی می‌شوند کاربرد دارند. پایه به‌گونه‌ای دیزاین می‌شود که سنگ قیمتی را در خود جای می‌دهد. پایه‌های حفره‌ای از ایمن‌ترین موارد برای مخراج کاری طلا و جواهر به شمار می‌آیند.

مخراج کاری طلا و جواهر

3. استفاده از پایه کانالی در مخراج کاری طلا و جواهر

درصورتی‌که نگین، طرحی دوار داشته باشد اغلب از پایه‌ی کانالی برای آن استفاده می‌شود. در نگین‌های دایره‌ای‌شکل بسیار مهم است که لبه‌ها از آسیب‌دیدگی بر اثر سایش در امان باشند. به‌خصوص اگر از سنگ‌های گران‌بهایی مانند الماس استفاده شده باشد.

4. معرفی پایه سنگفرشی (Pave)

در مورد مخراج کاری طلا و جواهر با پایه‌های سنگ فرشی معمولاً نیاز به تجربه و تخصص زیادی وجود دارد. چراکه از این پایه‌ها برای نشاندن سنگ‌های ریز استفاده می‌شود که نیاز به ظریف‌کاری و دقت فراوان دارند. جالب است بدانید مرصع‌ کاری بر روی این پایه‌ها به این صورت است که ابتدا گوهرهایی هم‌اندازه انتخاب می‌شوند؛ سپس این نگین‌ها با نظم هندسی چشم‌نوازی در کنار یکدیگر قرار گرفته و طرحی موزاییکی را خلق می‌کنند.

با توجه به تجربه و تخصص که این نحوه مخراج کاری نیاز دارد و همچنین بسیار پروسه پرزحمت و زمان‌بری است، معمولاً جواهراتی که با این متد ساخته می‌شوند قیمت بالایی به نسبت سایر موارد دارند.

5. بررسی پایه بالرین (Ballerina) برای مصرع کاری

این طراحی وام‌گرفته از دامن بالرین‌ها است که نقشی مخروطی‌شکل را به وجود می‌آورد. در حقیقت سنگ‌هایی مخروطی‌شکل در اطراف یک مرکز فرضی قرار می‌گیرند. مرصع ‌کاری با پایه بالرین همواره طراح‌های یونیک و زیبایی را ایجاد کرده است. نکته مهمی که در مورد این پایه‌ها وجود دارد عمقی است که پایه باید داشته باشد تا گوهرها را به‌خوبی در خود جای دهد.

ابزارهای کاربردی مخراج کاری طلا و جواهر

در مرحله مخراج کاری طلا و جواهر ابزارها نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، مرصع‌ کاری ارتباط مستقیمی با مهارت، خلاقیت و تجربه طلاساز دارد؛ اما خبره‌ترین افراد نیز بدون ابزار مناسب از خلق یک قطعه چشم‌نواز عاجز خواهند بود.

ابزارهای متنوعی برای مخراج کاری کاربرد دارند اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سوهان، براق‌کننده و گیره پیچ چوبی اشاره کرد. احتمالاً می‌دانید که سوهان یا همان سوهانچه برای شکل دادن و پرداخت قطعه، مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ابزار به‌خصوص در مرحله ایجاد پایه بسیار کاربردی است. لبه‌های فلزی قطعه اگر شکل نامناسبی داشته باشند توسط سوهان تنظیم می‌شوند تا نگین به‌درستی بر روی آن قرار گیرد.

براق‌کننده یا برنیشر نیز ابزار کاربردی دیگری است که در مخراج کاری طلا و جواهر استفاده می‌شود. همان‌طور که از اسم این ابزار پیداست، وظیفه آن صاف کردن و ایجاد شفافیت در جواهر است. اگرچه استفاده از این ابزار با چالش زیادی همراه نیست اما بهره‌وری از آن در زیبایی نهایی قطعه بسیار چشمگیر است.

در حین مرصع ‌کاری ضروری است که قطعه موردنظر در یک جایی کاملاً فیکس شده باشد. برای این منظور از گیره پیچ چوبی استفاده می‌شود. این ابزار قادر است به‌خوبی قطعه را نگه دارد تا تکنسین بر روی آن کار کند. اهمیت این ابزار بسیار بالاست؛ درصورتی‌که قطعه در هنگام انجام عملیات مختلف لیز بخورد امکان ایجاد خرابی‌های فراوانی وجود دارد.

اگرچه در این بخش برای حفظ اختصار به معرفی این سه دستگاه بسنده شد، اما به یاد داشته باشید که موارد دیگر مانند ریچه، دستگاه فرز، میل پوست، اولتر و غیره در مخراج کاری طلا و جواهر کاربردهای فراوانی دارند.

مخراج کاری طلا و جواهر

سخن پایانی

مخراج کاری طلا و جواهر یا همان مرصع ‌کاری از پروسه‌های بسیار تعیین‌کننده برای ساخت طلا و جواهر است. تجربه، خلاقیت و مهارت در این مرحله نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. بدیهی است که زمانی می‌توان به خلق یک جواهر مشتری‌پسند دست یافت که نسبت به جزئیات کاملاً واقف باشیم.

در این راستا مجموعه طلاسازی و جواهرسازی صم نسبت به پرورش متخصصین و تکنسین‌ها در طول فعالیت خود اقدام کرده است. اکنون این مجموعه با کادری باتجربه در خدمت شما کاربران عزیز می‌باشد. طلاسازی صم تمامی سفارش‌های مربوط به ساخت و تعمیر انواع طلا و جواهر را در بالاترین کیفیت ممکن انجام می‌دهد.

از طرفی حسن شهرتی که این مجموعه دارد می‌تواند تمامی نیازهای ممکن برای اعتمادسازی را رفع کند تا شما کاربران عزیز سفارش‌های خود را با آسودگی خاطر به این کارگاه بسپارید.

کارگاه تولید طلا و جواهر صم با سالها سابقه در امر تولید انواع گوی تراش و ساده، زنجیر فلامینگو، زنجیرکارتیه و انواع قفل و پروفیل طلا، النگو مفتولی، گوشواره، دستبند و انواع مصنوعات طلا دارای مجوز از اتحادیه به شماره  T2095 در خدمت همکاران گرامی فعال در صنعت طلا و جواهر کشور میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟