بررسی ویژگی‌های النگو مفتولی طلا و روش ساخت آن

جواهری صم
النگو مفتولی طلا

عنوان مطالب

النگو مفتولی طلا

بررسی ویژگی‌های النگو مفتولی طلا و روش ساخت آن

از دوران باستان تاکنون، مدل‌ها و طرح‌های مختلفی از النگو مفتولی طلا، ساخته شده است. از این‌رو می‌توان این جواهر زینتی را به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های زیورآلات دانست. در گذشته علاوه بر بانوان و دختران، بر روی بازوی مردان نیز از این محصول در ابعاد بزرگ‌تر، استفاده می‌کردند. امروزه حتی کسانی که به دنبال پیروی از مد هستند نیز، النگو طلا را در اشکالی خاص خریداری می‌کنند.

از این‌رو النگو مفتولی طلا در طی روزها و سال‌های گذشته تغییرات زیادی کرده‌اند و شما می‌توانید اشکال متفاوت و متنوعی از آنها را در بازار مشاهده کنید. ایرانیان به لطف هنر، استعداد و مهارت خاصی که دارند، توانسته‌اند ظریف‌ترین و زیباترین طرح‌ها را بر روی النگوهای طلا پیاده کنند. به همین دلیل ظرافت و دقت بالای آنها در ساخت النگو مفتولی طلا مثال‌زدنی می‌باشد.

علت نام‌گذاری این مدل از النگو، روش ساخت خاص آن است که توسط دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای پیشرفته و مخصوص تولید می‌شود. البته توجه داشته باشید که نه تنها النگو مفتولی طلا، بلکه مدل‌های دیگری از جواهر، از جمله انگشتر، دستبند، گوشواره و گردنبند نیز از این طریق ساخته می‌شوند. این زیورآلات جزو النگوهای بسیار سبک و البته مقاوم محسوب می‌شوند.

از این‌رو جزو محصولاتی پرطرفدار در صنعت طلاسازی شناخته می‌شوند. به‌طورکلی النگوهای طلا را می‌توان از دو حالت، دسته‌بندی کرد؛ یک: شکل ظاهری، دو: اندازه و پهنای آن. در ادامه به بررسی انواع النگو مفتولی طلا، می‌پردازیم.

انواع النگو از نظر شکل ظاهری

النگوها از نظر شکل ظاهری به چند دسته از جمله: ساده یا فنری، پروفیلی، مفتولی، آینه‌ای، دامله، میناکاری، استخوانی، تراش، عربی، تقسیم می‌شوند. اگر بخواهید به‌صورت مختصر، یک آشنایی‌ات کم نسبت به این مدل‌ها داشته باشید، باید گفت:

النگوهای ساده و یا فنری

این مدل‌ها از ورقه‌ای طلا صاف ساخته می‌شوند. النگو طلا ساده دارای انعطاف بیشتری نسبت به دیگر نوع‌های النگو می‌باشد. از این‌رو زمانی که شما آنها را به دست خود می‌اندازید، مچ دستتان به‌هیچ‌عنوان اذیت نمی‌شود.

النگو پروفیلی

النگو پروفیلی به آن دسته از جواهراتی گفته می‌شود که دارای لوله‌ای توخالی می‌باشد. طراحی این مدل‌ها گاها ساده و در مواردی به شکل تراش‌دار است.

النگو مفتولی طلا

جزو مدل‌های توپر می‌باشد که نسبت به نوع‌های پروفیلی، دارای مقاومت و استحکام بیشتری هستند. طراحی جذاب این نوع از النگو باعث شده تا نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند.

النگو آیینه ای

 تسمه طلا در این مدل از النگو به شکل مستطیلی توخالی است. دلیل نام‌گذاری النگوهای آیینه‌ای، سطح صاف، صیقلی و براقش می‌باشد.

النگوهای دامله

تسمه‌های طلا در این مدل از النگو توسط دستگاه‌های پیشرفته، فرم داده می‌شوند و به شکل نیم‌دایره تبدیل می‌کنند. از این‌رو به آنها النگوهای پشت‌باز نیز میگویند. توجه داشته باشید که برخلاف ظاهر درشت و بزرگی که دارد، از وزن کمی برخوردار است.

النگو میناکاری شده

همان‌طور که میدانید، میناکاری‌ها به‌عنوان یکی از تکنیک‌های نقاشی است که بر روی اجسام، خصوصاً فلزها به‌کاربرده می‌شوند. برای ساخت این مدل از النگوها، یک لایه رنگ با طرح‌های مختلف، بر روی تسمه و طرح‌های آن کشیده می‌شود. به‌طورکلی النگوهای میناکاری شده طرفداران خاص خود را دارند و اغلب کسانی که از طرح‌های شلوغ خوششان می‌آید جذب آن می‌شوند.

النگو استخوانی

مدل خاصی از انواع النگو طلا هست که از دوام بالا و زیبایی ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. عموماً 3 الی 6 عدد از آنها را در کنار هم دیگر به دست می‌اندازند و ظاهری جذاب به بانوان می‌دهد.

النگو تراش دار

بر روی تسمه دایره ای شکل این النگوها، نوعی تراشکاری خاص اعمال می‌شود که موجب زیبایی و جلوه چشمگیر آن است. این مدل از جواهر و زیورآلات را اصولاً در ابعادی باریک تولید می‌کنند. خوب است بدانید که تراش‌های باریک و ظریفی که بر روی این النگوها ایجاد می‌شوند، توسط دستگاه‌های پیشرفته سی ان سی صورت می‌گیرند.

طراحان، ایده الگو خود را به نرم‌افزار مخصوص دستگاه می‌دهند و از این‌رو دستگاه توسط ابزار مختلفی که دارد، براده‌های طلا را برداشته و بر اساس طرح دریافت شده، آن را برش می‌دهد. آبکاری این مدل از النگو عموماً به‌صورت تک‌رنگ و یا دورنگ انجام می‌شود.

النگو عربی

النگوهای عربی، از پهنای بالایی برخوردار هستند و ظاهر آنها توری می‌باشد. از این‌رو به دلیل ظرافت و دقت زیادی که برای ساخت آنها باید طراحان به کار ببرند، اجرت ساختشان نیز نسبت به دیگر مدل‌ها بالاتر می‌باشد.

انواع النگو مفتولی طلا از نظر پهنا و اندازه

النگو مفتولی طلا، از نظر پهنا به 3 سه نوع تقسیم‌بندی می‌شوند. از جمله:

النگو مفتولی پهن

النگو مفتولی پهن، یکی از انواع مدل‌های این زیورآلات زیبا می‌باشد که اصطلاحاً در عموم با نام تک‌پوش شناخته می‌شود. زمانی که شما از این مدل النگو استفاده می‌کنید، به دلیل ابعاد بزرگ و پهن آن، دیگر نمی‌توانید از زیورآلات دیگر در کنارش بهره بگیرید. از این‌رو به‌صورت تکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین دلیل، نامش تک‌پوش است.

اگر به نقش و نگارها و طرح‌های موجود بر روی النگو مفتولی طلا از نوع پهن نگاه کنید، متوجه می‌شوید که به دلیل ابعاد و فضای زیاد، حکاکی‌های بیشتری روی آن وجود دارد. از این‌رو طلاسازان می‌توانند به‌راحتی تمام هنر و استعداد خود را برای این مدل از النگو خرج کنند و مدل‌های متنوعی از آن را تولید کنند. درخشندگی و جذابیت النگوهای پهن در دست بانوان باعث جلب نظر افراد به خود می‌شود.

از آنجا که ابعاد النگو مفتولی طلا پهن بالا است، وزن بیشتری دارد و به همراه آن از استحکام زیادتری نیز برخوردار می‌باشد. همچنین قیمت این مدل از زیورآلات حلقه‌ای به نسبت دیگر مدل‌ها کمی بیشتر است؛ چراکه وزن بالاتری دارد.

النگو مفتولی طلا

النگو مفتولی نیم پهن

همان‌طور که از نامش پیدا است، ابن مدل از النگو مفتولی طلا دارای پهنای متوسطی است. از این‌رو بر اساس سلیقه و خواسته افراد، می‌توانند به‌صورت تکی و یا چندتایی مورد استفاده قرار بگیرند. عموماً در دست افراد شاهدِ آن هستیم که 2 النگو نیم پهن را به همراه 3 نوع باریک آن، به‌صورت یکی در میان به کار می‌برند.

از میان طرفداران النگوهای مفتولی نیم پهن، برای خانم‌های شاغل محبوبیت بالاتری دارند. دلیل آن نیز کاربردی بودن آن است، چرا که هم به‌صورت تکی و هم چندتایی زیبایی چشمگیری دارد و استحکام آن قابل‌قبول می‌باشد.

النگو مفتولی باریک

النگو مفتولی باریک، مدلی دیگر از انواع النگوهای طلا است که در عرض، دارای پهنای کمی هستند. افرادی که ظریف پسند می‌باشند، از این طرح جواهر بیشتر استفاده می‌کنند. به‌طورکلی خانم‌هایی که مچ دستشان لاغر است، می‌توانند این مدل از النگو را به کار ببرند. البته بانوانی که دارای مچ‌های پهن‌تری هستند نیز عموماً از تعدادی النگو مفتولی طلا باریک، در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند.

از آنجا که النگوهای مفتولی باریک دارای وزن کمتری می‌باشند، قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر انواع آن دارند و از این لحاظ مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌آیند. در نظر داشته باشید که این مدل از النگو به دلیل باریکی و ظرافتی که دارد، از استحکام کمتری نیز برخوردار است؛ بنابراین اگر شما خانم شاغلی هستید و فعالیت روزانه شما بالا است و ممکن است آسیب و ضربه مکرر به النگویتان بخورد، بهتر است آن را خریداری نکنید و از مدل‌های پهن النگو استفاده کنید.

ساخت النگو مفتولی طلا

به‌طورکلی برای ساخت و فرم دادن به انواع النگو مفتولی طلا در ابتدا تسمه‌های طلا را در مراحلی مختلف، از چرخ نورد عبور می‌دهند. جزئیات تولید این محصول عبارت‌اند از:

ذوب کردن فلز طلا

اولین مرحله در خط تولید ساخت النگو مفتولی طلا، ذوب کردن می‌باشد. پس از ذوب فلز طلا، آن را برای نورد آماده می‌کنند. این عمل توسط ماشین‌های مختلف و از طریق روش‌های متفاوتی انجام می‌شوند. از این‌رو طلای ذوب شده را در قالب‌های مورد نظر می‌ریزند تا دیگر مراحل ساخت النگو را طی کند. از جمله روش‌هایی که برای ذوب به‌کاربرده می‌شوند شامل:

  • استفاده از کوره‌های القایی
  • استفاده از کوره الکتریکی
  • استفاده از کوره‌های گاز و هوا
النگو مفتولی طلا

نوردکاری فلز طلا

پس از به پایان رسیدن و ذوب کردن فلز طلا، نوبت به نوردکاری به‌وسیله دستگاه‌های مختلف می‌رسد. به دلیل سرعت، قدرت بالا و اندازه‌های مختلف، در کارگاه‌های ساخت طلا که دارای حجم کاری زیاد هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه باعث کاهش ضخامت ورق و مفتول‌های طلا می‌شود.

ساخت پروفیل

پس از کاهش ضخامت ورق طلا، حال باید تسمه‌ای را با توجه به سایز خارجی قطر مورد نظر اندازه بگیرند تا به مرحله پروفیل برسند. تسمه با ابعاد دلخواه، به‌وسیله ماشین‌آلات مخصوص تبدیل به یک لوله جوش‌خورده می‌شود. برای جوش لوله‌های طلا می‌توانند از سه روش استفاده کنند. از جمله:

  • جوش آرگون
  • جوش پلاسما
  • جوش گاز و هوا

گرد کردن مفتول

یکی از مراحل اصلی در ساخت النگو مفتولی طلا، گردن کردن و یا فنر پیچ کردن لوله است. درواقع تسمه را پس از آنکه به حالت و یا شکل فنر پیچ درآوردند، آن را برش حلقه‌ای می‌دهند.

تابش کاری

زمانی که فلز طلا به شکل فشرده‌شده درآید، بدیهی است که دیگر نرمی و انعطاف اولیه را نخواهد داشت و خشک و فنری می‌باشد. از این‌رو برای تبدیل کردن مفتول طلا، به یک النگوی زیبا، با کمک مشعل‌های گازی، آن را به حالت اولیه برمی‌گردانند.

برش کاری

در این مرحله با کمک دستگاه برش یا اره و یا به‌صورت دستی به‌وسیله گیوتینی، تسمه فلزی را در سایزهای مختلف و موردنیاز برش می‌دهند.

جوشکاری یا لحیم

پس از برش مفتول‌ها، قسمت‌های موردنظر را به‌وسیله جوشکاری گاز و یا جوشکاری لیزری، جوشکاری می‌کنند.

فرم دار کردن و شکل دادن

در این مرحله به کمک چرخی دستی به نام دامله، مفتول‌ها را به فرم‌های شش‌گوش، سه‌گوش، بیضی، مربعی و یا هر شکلی که موردنظر طراح است، تبدیل می‌کنند. البته توجه داشته باشید که برای ساخت النگو مفتولی طلا، می‌بایست مفتول‌ها را به شکل دایره‌ای درآورد.

ایجاد سایز دلخواه

پس از طی کردن مراحل پیش و گردن کردن دقیق مفتول‌های طلا، با کمک دستگاه سایزکن و یا سایززن، ابعاد النگو را مشخص می‌کنند. درواقع این دستگاه درون مفتول قرار می‌گیرد و با باز شدن آن، سایز طلا مشخص خواهد شد.

پرداخت کاری طلا

پولیش یا پرداخت‌کاری مرحله‌ای است که در آن به النگو مفتولی طلا، جلا و درخشش خاصی می‌بخشند. طبیعی است که با طی کردن این مراحل بر روی مفتول لکه‌هایی ایجاد شده باشد. دستگاه‌های پرداخت به دلیل برس‌های نرمی که دارند، با چرخش روی سطح تسمه النگو، موجب درخشش و صیقل بیشتر آن می‌شوند. همچنین خرده‌های طلا به کمک سیستم مکش این دستگاه، به داخل می‌روند.

آبکاری النگو مفتولی

با کمک سیستم الکترولیت، آبکاری النگوی طلا انجام می‌شود. طبق آن لایه نازکی از فلزات روتونیوم و رادیوم، بر سطح النگو زده می‌شود. درنهایت، برای تثبیت آبکاری و جلوگیری از ایجاد لکه، محصول را درون ماشین‌های خشک‌کن مخصوص قرار می‌دهند.

تراشکاری و ایجاد طرح

تراشکاری النگو مفتولی طلا پس از پایان مراحل آبکاری، صورت می‌گیرد. نقش و طرح‌ها توسط ماشین‌های مختلف مانند دستگاه زمینه زن بر روی سطح النگو، نمایش داده می‌شود.

النگو مفتولی طلا

راهنمای خرید النگو مفتولی طلا

به‌طورکلی النگو طلاها معمولاً به دلیل آنکه از چند قطعه تشکیل شده‌اند، در بین زیورآلات دارای اجرت ساخت کمتری هستند. از این‌رو افراد زیادی به‌منظور سرمایه‌گذاری به سراغ خرید النگو می‌روند. برای خرید النگو مفتولی طلا، بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید تا خریدی رضایت‌بخش داشته باشد.

  • به دلیل تنوع بالا برای خرید النگو مفتولی طلا، بهتر است به بودجه و سلیقه خود در همان ابتدا دقت داشته باشید.
  • درست است که این اکسسوری برای تمام سنین قابل استفاده و مناسب است، با این حال بهتر است در هنگام خرید به طرح روی آن توجه داشته باشید.
  • سایز النگو یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در آن دقت کنید. درواقع بهتر است که اندازه حلقه یا تسمه النگو به مقدار یک تا یک و نیم سانتی‌متر از مچ دست شما فاصله داشته باشد و یا گشاد تر باشد. درصورتی که النگوی انتخابی شما تنگ باشد، با ایجاد خراش‌هایی بر روی پوست دستتان باعث رسیدن آسیب به مچ و آزرده شدن آن می‌شود.

از طرفی اگر خیلی گشاد تر باشد، ممکن است به‌راحتی از دست شما درآید.

  • وزن یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت النگو می‌باشد. از این‌رو بهتر است در موقع خرید به این نکته توجه داشته باشید.
  • عیار طلا نشان‌دهنده مقدار خلوص و میزان طلایی است که در ساخت محصول از آن استفاده شده است. از این‌رو به هرچه عیار آن بالاتر باشد، استحکام النگو مفتولی نیز بیشتر خواهد بود.
النگو مفتولی طلا

فروش و پخش عمده النگو مفتولی طلا

مراکز زیادی هستند که النگو مفتولی را به‌صورت عمده، به فروشگاه‌های طلا، عرضه می‌کنند. کارگاه طلاسازی صم نیز، یکی از نمایندگی‌های معتبر تولید، فروش و پخش عمده النگو مفتولی طلا می‌باشد. همچنین شما می‌توانید در این مجموعه النگو مفتولی با خرج کار موردنظر خود را سفارش دهید. از این‌رو این کارگاه با نیم‌قرن تجربه و اعتبار، آماده ارائه خدمات ویژه به مشتریان خود است.

این مجموعه با به‌کارگیری ابزارهای تخصصی در تولید طلا، در کنار افراد مجرب و خلاق، آمادگی‌های لازم را برای ارائه انواع خدمات و محصولات باکیفیت با طرح‌هایی به‌روز و خاص، مهیا کرده‌اند. همچنین این برند، اولویت و هدف اصلی‌شان جلب رضایت مشتری و ارائه خدماتی نظیر سفارش ساخت طلا و جواهر، مخراج کاری، تعمیرات، آبکاری و پرداخت آنها به بهترین نحو، می‌باشد.

کارگاه تولید طلا و جواهر صم با سالها سابقه در امر تولید انواع گوی تراش و ساده، زنجیر فلامینگو، زنجیرکارتیه و انواع قفل و پروفیل طلا، النگو مفتولی، گوشواره، دستبند و انواع مصنوعات طلا دارای مجوز از اتحادیه به شماره  T2095 در خدمت همکاران گرامی فعال در صنعت طلا و جواهر کشور میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟